Tuesday, November 10, 2009

...flashback detik kelahiran mzmz...

nk citer saat2 sebelum baby mz lahir ke dunia walaupun dh 2 bulan berlalu...

26/07/09

seingat aku masa kt ofis dlm kul 4 lebih cmtu perut rasa x sedap...cam rasa sakit perut masuk angin pun ade...ptg nk balik dr ofis tgh drive perut rasa sakit klau terhentak2, tp mmg ingt sakit perut biasa je...sebelum smpai umah sempat singgah bazar ramadhan, nk jln pun dh x larat sbnrnye...

pas bukak pose perut still lg x selesa mcm masuk angin...pas solat sume trus je tido...ckp kt mz pun aku sakit perut cam masuk angin...huhu...mmg langsung x jangka coz due date ade lg 3 weeks...

27/8/09

dalam kul 1 pagi cmtu dh terasa sakit perut lain mcm...sakit dtg dlm 20 minit lebih kurang ar...gerak mz ckp aku sakit perut...tp aku x la ckp sakit perut nk bersalin...dia pun suh ar sapu minyak angin ke hape...pastu dia tdo balik...yg aku dh x sedap ati ni...nape sakit mcm cam kerap sgt...pastu aku terus kemas beg aku nk bwk g spital..haha baru kelam kabut nk pack bagai...nasib beg bb dh siap awal2...

dlm kul 2 lebih still lg sakit perut...asyik masuk kuar toilet je...tup2 ade nmpk cm drh sikit je kaler coklat...haha lg la aku cuak siot...gerak lg mz ckp cam ade drh...tp dia still lg relax...tp bila dh tgk aku sakit perut cam lain mcm br ar mata segor skit...masa ni sakit dh mcm makin kerap ada la dlm 10 minit...pastu aku x tau dia kol sape suh bwk aku g spital...tup tup masa aku nk bgn dr katil cam ada air kuar byk...sah la air ketuban plak pecah...lg la gabra di buatnye...

smpai hospital dlm kul 4 a.m cmtu terus g register then cek bukaan plak...emmm kena seluk ar plak...tp baru bukak 2 cm...nurse suh masuk wad dulu...dlm kul 5.am jln la kaki ngan nurse tu teman masuk wad...smpai kt wad yg satu bilik ade 4 org masuk aku...3 org dh selamat bersalin, maknanye aku sorang je la yg tgh tgu masa nk deliver...

smpai kt dalam wad aku x leh baring...aku tahan sakit sambil duduk...pastu g jalan2 konon biar bukaan lg cepat...tp mmg berkesan pun...haha...dlm kul 7 am sakit makin kuat...hish rasa tak tahan sgt klau setiap kali sakit dtg...

dlm kul 8 lebih mmg dh x tertahan sakit dtg makin kerap...siap ckp kt mz rasa sakit cm nk m*ti je...huhu...pastu panggil nurse ...nurse dtg bukaan dh 6cm...terus bwk g labour room...nurse kata sabo ade lg 4 cm nk tgu bukaan, tp aku rs bb nk kuar sgt dh...dia pesan klau ade pape suh tekan loceng...alhamdulillah mmg x tgu lama bermulalah proses aku nk kuarkan bb...perghhh...nasib baik mz sempat masuk...bb sgt2 x sabo nk kuar...alkisahnye lahirlah itu budak bernama Mohamad Zayyan tepat puku 9.10 am dgn berat hanya 2.37 kg shj...kesimpulannya rasa nk bersalin tu rasenye mcm kfc, pizza, mcd sume ade...hahaha...tp sgt2 lah bererti bg insan bergelar 'Ibu'...wassalam

5 comments:

Nandre The Legend said...

dah terhapus segala dosa yang lalu di saat MZ keluaq tu.. alhamdulillah.

Mister Amien said...

wow.. coretan pengalaman yang amat berharga sekali dalam blog ni..
aku baca sambil kepala membayangkan kesakitan yang dialami oleh puan sulie.. huhu
pasni turn wife aku pulak.. dub dap dub dap...hehe

♥♥♥ Mrs. Hasanif ♥♥♥ said...

nikmat menjadi ibu sulie dah rasa.. tp ok apa..kira ko cpt gak la.. cuma pasni ko kena sedia la pasal dah ada sejarah bsalin awal...


sakitnya hanya mak2 yg tahu kan sulie... klu ingat semula ngeri.. terutama tang jahit..hurmmm

SSulieana said...

ermmmm sedaaappppp....wakaka

mar!ahaf!z said...

:) insap..
skejap..
pasni zayyan dah gigit ibu jari kaki, leh buat adik zayyan plak.. muahahaha..