Wednesday, May 12, 2010

seumur hidup aku ni kali pertama.....


entry aku kali ni tiade kene mengena dgn sesiapa pun...tetapi kalau ade yg terase aku mintak maaf...seumur hidup aku selama 29 tahun(tp still young ok...hehehe) aku hidup x pernah aku rase mcm ni (rase yg x best la) dgn hamba Allah yg sebenarnye Allah ciptakan manusia itu dgn sempurna...tetapi disebabkan ade perasaan or "hati" yg selalu mengikut hawa nafsu amarahnye...sume benda akan jd x elok dan aku sendiri bukan la seorang yg baik..kalau boleh nk jugak cuci "hati" yg ade sikit atau byk kekotoran ni...mcm mana nk cuci "hati" ni ye kwn2 sume...emmm byk kan sabar dan doalah byk2...semoga kita semua sentiase diberi rahmat dan jauhi dr hasad dengki manusia...kita kene igt jugak, mungkin apa2 yg kite hajati selama ni tp Allah masih belum makbulkan mungkin ada dosa2 kita yg kita x sedar....emm sepatutnye aku buat entry ni ari jumaat kan...hehehe...tulah kalau boleh aku x mau la mencacatkan blog aku ni dgn isu2 yg x elok atau nk sakit kan hati org lain kan...nnti diri sendiri yg dpt tempiasnye...so sentiase lah berfikiran positif selalu...itu je la aku nk merapu meraban kali ni...fikir2 kanlah dan selamat beramal...hehehe


nk jgk tepek muke budak musyuk ni...dialah penyejuk hati ku dikala aku tgh bersedih...huhuhu

6 comments:

@e_da said...

eida pun sama.. kalau ada masalah baik tgk muka anak.. rasa lega sikit.. dia la penghibur kita kala duka...anugerah allah yg tak ternilai...

cute zayyan sengih...

the said...

hahahah,

Inilah dikatakan nafsu dunia..
dan adanya nafsu dunia yang tidak terbatas, maka terjadilah benda-benda yang boleh menyakitkan hati manusia sejagat.

berhati-hatilah dalam tindakan kita setiap masa, jangan sampai manusia itu terasa akan tindakan kita yang secara tidak langsung boleh menyebabkan satu kekhilafan atas tindakan kita sendiri.

manusia ini adalah ciptaan Tuhan yang sempurna dengan akal dan fikiran supaya kita berfikir dan bertindak mengikut lunas-lunas dan adab tatasusila sebagai seorang Islam.

bertindak secara melulu mengakibatkan satu perkara tidak elok akan berlaku maka natijahnya akan terjadi ketidakadilan dalam tindakan seseorang.

jaga tingkah laku, jaga tutur kata, jaga tatasusila, jaga maruah diri dan jaga nama baik keluarga dan nama Islam secara amnya.

the said...

segeralah bertaubat jika kita berbuat kesilapan sesama manusia kelak kita tidak sempat meminta maaf sekiranya orang itu pergi dahulu tanpa kembali lagi. Di sana Tuhan akan mengadili manusia itu seadil-adilnya.

Kita sesama manusia tidak ada yang sempurna tingkah laku, tetapi harus ada batasan dan pengawasan dari diri sendiri. itu penting dalam perhubungan sesama insan.

Insan adalah saudara kepada insan yang lain, tanpa kekuatan ikatan maka kekuatan ummah akan terlerai akhirnya.

peace

SSulieana said...

ye saya setuju itu semua....terima kasih atas nasihat "the"

the said...

ini juga akan dijadikan sebagai nasihat kepada diri saya juga. kita tidak sedar akan kelakuan kita.

Semoga Tuhan permudahkan urusan kita

Raptor 7 said...

the tu singkatan untuk The Legend.. kita pasti tau sapa tuan punya nickname 'the' ni kan? hehehe