Friday, January 23, 2015

Kek Batik Paling Mudah

Salam Jumaat 

Aktiviti bersama anak-anak. Buat Kek paling senang. Sapa tak tau buat kek2 ni cubalah buat kek yang tak perlu nak kena bakar2 ni. Kek batik ni dah lama wujud dari aku kecik lagi. Teringat masa kecik2 dulu kakak aku selalu buat. Tapi disebabkkan aku ni bukan penggemar kek memang tak heran lah bila makanan tu ada depan mata pun.

Zayyan memang sangat2 suka kek. kek apa pun dia akan makan. Kisahnya hari2 sebelum pergi sekolah memang kalau singgah kedai,  kek batik ni la yg dibeli. Mmg ada orang jual kek batik ni.

So google la resepi macam mana nak buat kek batik ni. Ye la harus la tengok resepi kan seumur hidup aku tak pernah nak buat2 kek ni. hahaha...so dah anak suka makan kek, mak2 kena la belajo buat ye dak...



Budak 2 org yg tak sabar nk suruh mama buat kek coklat katanya

4 bahan sahaja yang diperlukan, mmg cari resepi yang paling senang tak payah byk bahan...hahaha...


  1. Roti Marrie (org perak sebut roti bukan biskut...hehee)
  2. 1 buku buttercup 250g
  3. 1 bgks milo yg paling kecik
  4. Susu pekat manis (guna separuh je)





ok sesi patah2 kan roti marrie, lantok situ la kome nak patah kan macm mana pun. nak masuk mulot korang je pun

Yang lain2 step xde gambo...yang penting 

  • panaskan 1 buku butter smpai cair. 
  • lepas dah cair masukkan susu kacau sampai sebati
  •  Kemudian masukkan serbuk milo kacau sampai  sampai hilang ketul2 milo tu.
  •  akhir sekali masukkan roti marrie
  • tutup api dan letak dalam bekas /loyang. adunan kena tekan2 sampai dia mampat...nnti bila potong xde la roti tu berderai...(paham2 sendiri sudah)





Dan inilah hasilnya...tu yang warna warni apa ntah nama dia...yg gmbr atas tu yg setompok tu zayyan yg tabur...boleh la nak bagi seri sikit...

kesimpulannya satu bekas tu zayyan sorang je yang makan. berulang2 makan sampai akhirnya dia dah jemu....hahaha

ok habis dah...happy weekend!!!yahuuuu

-EndWithLove-


4 comments:

AMIIZAA said...

salams sue...bonding time:) seronok betul zayyan & auni ....comel gambar zayyan tgk auni nak buka cok rice tu :)

Nur Inani said...

lama dah tak buat kek batik gini :D

eMMe said...

sdapnye kek batik, one of my feveret ni sulie, bukan anak2 je suke, mak anak pun suke, huhuhhu.. bile tgk entry ni trus rasa nak buat weekend ni, heeee~

the legend said...

Syoknya anak-anak tolong buat kek.